Info over CrossFit Endurance

Wat is CrossFit Endurance

CrossFit Endurance zorgt ervoor dat je supersnel super fit raakt en is gebaseerd op de wetenschappelijke techniek van High Intensity Interval Training, met piek- en herstelmomenten die je tot het uiterste drijven. CrossFit Endurance combineert het beste van verschillende sporten en is daardoor zeer divers en compleet. Daardoor wordt een Endurance sessie nooit saai. Omdat je je concentreert op veel verschillende vormen van sport, voorkom je dat je je eenzijdig ontwikkelt. Een Endurance sessie geeft je in slechts 60 minuten een full body workout! De kern ingrediënten van een Endurance sessie: Vetverbranding, Kracht en Conditie.

“The world’s greatest machine?…. YOU…..keep it tuned”

Filosofie achter HIIT

Hoge intensiteit interval training of sprint interval training is een training strategie oftewel ‘methodiek’ die bedoeld is om prestaties te verbeteren, met relatief korte trainingen. HIIT is een vorm van cardiovasculaire training wat bevorderlijk is voor het verbranden van vet in een korte intensieve training. High Intensity Interval Training verhoogd de metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie en het vergroot de explosieve kracht. Uiteraard wordt de cardiovasculaire uithoudingsvermogen verbeterd, zowel aërobe en anaërobe. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training.

Tabata

Tabata is een onderdeel van de Hiit training Tabata is de naam van een type intervaltraining waarbij de sporter zelf de intensiviteit van de training kan bepalen. De gehele work-out duurt 4 minuten en bestaat uit acht intervallen.
Dr. Izumi Tabata is een Japanse onderzoeker die een methode zocht om in een korte tijd toch een complete work-out te kunnen hebben. Met de 20-10-interval zorgde hij voor een training die in minder dan 4 minuten zorgde voor zowel een aerobe als anaerobe work-out. De bedoeling is dat men 20 seconden een bepaalde oefening redelijk intensief doet. Daarna neemt men 10 seconden rust. Dan is men weer 20 seconden intensief bezig. Dit wordt 8 keer herhaald.
De intensiviteit kan zelf bepaald worden, maar men dient ervoor te zorgen dat de intensiviteit steeds gelijk is.