Info over Weightlifting

Weightlifting/Olympisch gewichtheffen

Weightlifting ofwel olympisch gewichtheffen is een olympische sport waarbij iemand een halter met een zo zwaar mogelijk gewicht in één keer (trekken of wel ‘snatch’) of met een tussenstop bij de schouders (stoten ofwel ‘clean and jerk’) boven het hoofd tilt. Weightlifting is een moeilijke sport waarbij het gaat om techniek, snelheid, kracht, beheersing, coördinatie, flexibiliteit, behendigheid, explosiviteit en conditie. Vandaag de dag zien we dat topsporters uit verschillende disciplines ook aandacht besteden aan het weightlifting als onderdeel van hun trainingen vanwege deze aspecten.
De trainer van Extreme Sports Academy heeft zelf in de top van het weightlifting in Nederland meegedraaid. Wij zijn meer dan goed in staat om je kennis te laten maken met deze boeiende sport en daarbij te zorgen dat je jezelf continu verbeterd met betrekking tot de steeds technischer wordende deelbewegingen van het weightlifting. Maak kennis met deze boeiende sport en ervaar welke fysieke voordelen het oplevert (eventueel in relatie tot je eigen sportdiscipline).

Weightlifting en Powerlift Coach Alexander Vermetten

Extreme Sports Academy is trots dat Alexander zich bereid heeft gevonden om de weightlifting lessen te gaan verzorgen. Alexander heeft meerdere titels op zijn naam staan in het powerliften. Het begon al goed in de juniorentijd toen hij het wereldrecord deadliften op naam zette. Daarna heeft hij zich gestort op het weightliften en worden nu combinaties aangeboden tussen weightliften en powerliften.  Alexander zal in het begin van de les wat mobiliteitsoefeningen om blessures te voorkomen. Mobiliteit wordt nog al eens onderschat, maar is erg belangrijk bij het weightliften en CrossFIt. Wij zullen beginnende CrossFit leden daarom in het begin ook veelal sturen naar de lessen van Alexander in combinatie met de reguliere lessen. Het volgen van de fundamentals lessen is een bijna een vereiste om te zorgen dat je het niveau haalt die je graag wilt bereiken.

Level 1 CrossFit trainer Michel Windijk

Michel zal een enkele Weightlift les op zich nemen daar het voor een CrossFitter belangrijk is om meerdere reps te maken in goede vorm en techniek. In zijn les zal hier dus de nadruk op liggen en kan er met een WOD (workout of the day) worden afgesloten. (denk aan een Grace 30 clean and jerks for time)

 

Techniek

De tweekamp bij het gewichtheffen bestaat uit de onderdelen: trekken en stoten. Het grootste gewicht kan bij het stoten omhoog gebracht worden. Het is de bedoeling om het gewicht via de kortste weg, dus loodrecht, boven het hoofd te brengen. Daarvoor zijn een grote concentratie, een goede greep, kracht en een goede stand noodzakelijk.

trekken of ‘snatch’

Bij het trekken (snatch) wordt de halter in één vloeiende beweging met gestrekte armen tot boven het hoofd gebracht. De loodrechte opwaartse beweging van de halter mag hierbij niet onderbroken worden, ook de greep mag tijdens de poging niet gewijzigd worden. De halter wordt met een wijde greep vastgepakt. De gewichtheffer tilt de halter vanuit hurkzit op, door zijn romp en benen te strekken, de halter wordt hierbij doorgetrokken tot voor de borst. Direct daarna zal de sporter zichzelf, in één beweging, tijdens de de versnelling van de halter, onder de stang brengen. Dit gebeurt als deze het hoogste punt bereikt, de halter wordt hierbij met volledig gestrekte armen in hurkzit opgevangen. De atleet richt zich vervolgens op door zijn benen te strekken. Daarna worden benen en voeten op een lijn gebracht.

stoten of ‘clean and jerk’

Bij het stoten (voorslaan en uitstoten, clean & jerk) wordt de halter eerst voorgeslagen door deze tot schouderhoogte voor de borst te brengen, vervolgens wordt de halter uitgestoten tot de armen gestrekt boven het lichaam zijn. De halter wordt smal beetgepakt (schouderbreedte) en wordt vervolgens met één beweging naar de schouder gebracht, de halter wordt hierbij doorgaans in hurkzit opgevangen. Het gewicht rust nu op de borst of de sleutelbeenderen, daarna richt de atleet zich door strekking van de benen op. De ligging en de greep op de halter mogen in deze fase worden gewijzigd. De armen zijn weer gebogen, nu volgt het tweede gedeelte, de stoot. Hierbij moeten de armen in één keer gestrekt worden waarna de halter boven het hoofd wordt gefixeerd. De stoot wordt meestal gedaan met een uitvalsprong. Ten slotte worden benen en voeten naast elkaar gebracht.

Bron: wikipedia